UN OM ECHILIBRAT ESTE UN OM PUTERNIC DACĂ ARE IUBIRE, VOINŢĂ ŞI CREDINŢĂ
Secondary Navigation Menu
DETERMINAREA PROFILULUI PSIHOLOGIC AL SPORTIVULUI JUDOKA DE SUCCES
Pregătirea psihologică reprezintă o condiţie fundamentală în formarea cunoştinţelor deprinderilor şi priceperilor, “determină prin mijloacele antrenamentului si ale acţiunilor educaţionale, creşterea capacităţii psihice pentru a-i permite sportivului desfăşurarea unor acţiuni eficiente si obtinerea unor rezultate superioare în concursuri” (Epuran M.).
Caracteristicile judo-ului competiţional:
♦ este o confruntare a două PERSONALITĂŢI cu aptitudini, temperamente, caracter şi STIL DE LUPTĂ diferite;
♦ adversarii se schimbă frecvent, într-un timp relativ scurt;
♦ are loc o dispută directă la distanţe relativ mici, în care cei doi adversari îşi studiază reciproc intenţiile şi mişcările încercând să le dejoace prin intermediul unei game variate de mijloace tehnico-tactice;
♦ schimbările rapide şi neprevăzute apar în acţiunile tehnice şi în gândirea tactică a ambilor adversari în cursul unui meci sau al unei acţiuni.
Factorii performanţei în judo – reflectată în literatura ştiinţifică şi metodică.
CAPACITATE ─ CAPACITATE ─ TIP
MOTRICĂ PSIHICĂ SOMATIC
45% 40% 15%
| | |
ÎNDEMÂNARE DECIZIE ( intelectuale) TALIE
40% RAPIDĂ 40%
| 45%
| |
F-V INIŢIATIVĂ (volitive) LUNGIME MEMBRE
40% 30% 35%
| | |
REZISTENŢĂ VIGILENŢĂ (afective) TALIE/GREUTATE
20% 25% 25%
Realizarea unei asistenţe psihologice corespunzătoare are la bază o bună colaborare între PSIHOLOG şi PROFESOR/ANTRENOR, după un plan cu obiective precise pentru fiecare aspect şi sportiv în parte. Efortul acestora trebuie să ducă la încadrarea sportivului în MODEL, receptivitatea acestuia fiind deosebit de importantă. Din punct de vedere psihic, sportivul trebuie învăţat să lupte în primul rând cu sine şi cu adversarul ŞI ÎN NICI UN CAZ CU ANTRENORUL, ANTRENAMENTUL, PUBLICUL SAU ARBITRII.
Profilul PSIHOLOGIC al sportivului judoka de succes
Este o proiectare a psihicului uman, un proces complet, greu verificabil, care trebuie totuşi inclus în sfera de cuprindere şi de acţionare a PLANULUI DE PERSPECTIVĂ. În vederea realizării fişei descriptive pentru stabilirea profilului psihologic al judoka am selectat următoarele calităţi psihice:
FACTOR INTELECTUAL( 45%):
– atenţia;
– gândirea operativă (creativitatea);
– viteza de decizie (anticipare-intuiţie);
– memoria;
– imaginaţie.
FACTOR VOLITIV ( 30%):
– curaj ( dârzenie );
– hotărâre ;
– iniţiativă ( activism );
– perseverenţă.
FACTOR AFECTIV( 25%):
– stabilitatea emoţională;
– vigilenţă ( responsabilitate);
– dăruire în luptă.
Aceste calităţi psihice le-am clasificat pe o scară numerică care reprezintă lista predispoziţiilor favorizante pentru practicarea cu succes a judo-ului şi în paralel le-am dat calificative, astfel prezentăm fişa descriptivă pentru stabilirea profilului psihilogic al sportivului judoka ( fig.3 ), cât şi diagrama însuşirilor psihice în fig.4- inspirat după Colibaba Evuleţ-Dumitru în „Jocuri Sportive-teorie şu metodică ( 1998 ).
Pregătire psihologică prin mijloace specifice judo-ului
Calităţile psihice intelectuale : atenţia, imaginaţia, spiritul de observaţie, rapiditatea în gândire şi decizie, creativitatea, constituie codiţii absolut necesare urcării pe cele mai înalte trepte ale valorii sportive. Desigur că zestrea genetică îşi are rolul ei, dar aceste calităţi se pot dezvolta în cadrul procesului de antrenament prin mijloace specifice adecvate.
Calităţile psihice volitive: dârzenia, curajul, perseverenţa, hotărârea, iniţiativa, considerăm a fi determinante în ansamblul calităţilor psihice necesare practicării judo-ului de performanţă, motiv pentru care aceste calităţi primează şi în activitatea de SELECŢIE a copiilor şi juniorilor. Susţinerea eforturilor de intensitate mare şi maximă, de multe ori în condiţii de oboseală accentuată, solicitate în competiţii şi antrenamente, nu este posibilă fără educarea la cel mai înalt nivel a acestor calităţi psihice. Acest lucru se realizează în lecţiile de antrenament prin crearea unor condiţii cu grad sporit de dificultate, pe care judoka trebuie să le învingă.
Calităţile psihice afective: încrederea în posibilităţile proprii, dăruirea în luptă, responsabilitatea faţă de modul de comportare şi rezultatul luptei, spiritul de dăruire sunt calităţi care se formează şi se dezvoltă în procesul de antrenament, influenţând în mare măsură şi celelalte calităţi psihice enumerate mai sus. Pentru dezvoltarea calităţilor psihice afective sportivii vor fi solicitaţi să rezolve o serie de situaţii reale sau artificial create de profesor/antrenor.
CONCLUZII:
– Stabilirea OBIECTIVELOR de pregătire psihologică influenţează favorabil munca depusă de sportiv cu aprox. 50% faţă de situaţia când aceste obiective lipsesc.
-Efectele cele mai bune se obţin când se stabilesc obiective pentru fiecare indicator în parte;
– Nivelul şi volumul muncii depuse de sportiv sunt mai mari când OBIECTIVELE sunt prezentate public ( în angajamente) şi afişate;
– Şansele de atingere a obiectivelor finale cresc dacă pe parcursul pregătirii se evaluează îndeplinirea sarcinilor de antrenament sau pe diverse etape;
CLARITATEA ŞI AMĂNUNŢIMEA OBIECTIVELOR:
– clarifică bine importanţa anului competiţional;
– contribuie la creşterea disponibilităţii de muncă şi a motivaţiei;
– contribuie la creşterea şi întărirea încrederii în sine a sportivului;
– contribuie la dezvoltarea maturităţii psihice, la autodisciplină şi deprinderi de autocontrol;
– dezvoltă echilibrul şi siguranţa capacităţilor de adaptare, învingerea dificultăţilor, menţinerea în minte a perspectivei activităţii;
– elimină şi previne anumite conduite dezadaptative;
– contribuie la creşterea spiritului de colaborare, a respectului colegilor, a sentimentelor de prietenie şi a posibilităţilor de comunicare.
ÎNŢELEGEREA şi adoptarea de către sportivi a OBIECTIVELOR şi a SARCINILOR CONCRETE care derivă din ele fac posibilă o conducere mai puţin autoritară, dezvoltă colaborarea cu echipa tehnică şi asigură autoconducerea.