MANUALUL ”PROGRAMA PROGRESIVĂ ELEMENTELOR ŞI TEHNICILOR DE BAZĂ DIN
AIKIKAI IN CADRUL KODOKAN DOJO SLOBOZIA”
AL CURSANTULUI
Cursantul are următoarele
drepturi şi obligaţiuni:
Drepturi:
DACĂ NU ABSENTEAZĂ LA ANTRENAMENT ŞI LA EXAMINARE DE GRAD ÎN PATRU ANI DE ZILE DE PRACTICĂ,
CLUBUL SPORTIV OLIMPIA SLOBOZIA SE OBLIGĂ SĂ ÎL ÎNVEŢE PE CURSANT CEL PUŢIN JUMĂTATE DIN PROGRAMA DE EXAMINARE TEHNICO-TACTICĂ DIN AIKIDO AIKIKAI.
2) SĂ PARTICIPE LA TOATE EVENIMENTELE DIN CADRUL
C.S. OLIMPIA SLOBOZIA, CU CONDIŢIA SĂ FIE UN BUN EXEMPLU:
LA ANTRENAMENTE, PARADĂ, DEMONSTRAŢII, STAGII, ETC
3)SĂ I SE ÎNMÂNEZE: DIPLOME, DISTINCŢII RECOMANDĂRI,
ÎNVOIRI {ETC.
4) DIPLOMELE DE GRAD ÎNMÂNATE DE C.S. OLIMPIA SLOBOZIA AU RECUNOAŞTERE DE CĂTRE AIKIDO AIKIKAI JAPONIA
REZULTÂND CĂ GRADUL PE CARE ÎL AVEŢI ÎN CADRUL KODOKAN DOJO SLOBOZIA ARE RECUNOAŞTERE PE PLAN NAŢIONAL ŞI INTERNAŢIONAL FĂRĂ A MAI FI NEVOIE DE ECHIVALARE
OBLIGAŢIUNI:
SĂ RESPECTE CODUL VIRTUŢILOR (CODUL BUSHIDO)
SĂ FIE UN EXEMPLU BUN PENTRU ALŢII SĂ CONVINGĂ ȘI
NU RĂNEASCĂ COLEGII DIN SALĂ, CÂT ŞI ÎN AFARA SĂLII DE ANTRENAMENT
SĂ CITEASCĂ DE MULTE ORI PENTRU A ÎNŢELEGE
MANUALUL”PROGRAMA PROGRESIVĂ A ELEMENTELOR ŞI TEHNICILE DE BAZĂ DIN AIKIDO AIKIKAI ÎN CADRUL KODOKAN DOJO SLOBOZIA” AL CURSANTULUI ȘI SĂ ÎL PĂSTREZE ÎN CONDIŢII CÂT MAI BUNE.
SĂ NU ÎL PIARDĂ SAU SĂ DETERIOREZE MANUALUL
„PROGRAMA PROGRESIVĂ A ELEMENTELOR ŞI TEHNICILE DE BAZĂ DIN AIKIDO AIKIKAI ÎN CADRUL KODOKAN DOJO SLOBOZIA”
PIERDEREA SAU DETERIORAREA DUCE LA SANCŢIONAREA PRACTICANTULUI
CUPRINS
TEORIA ŞI METODICA AIKIDO DIDACTICA AIKIDO
PROGRAMA PROGRESIVĂ A ELEMENTELOR
TEHNICE DIN AIKIDO AIKIKAI
PROGRAMA EXAMINARE ADULŢI
PROGRAMA EXAMINARE COPII
PRIMII PAŞII
TAISO AIKI
1 ELEMENTE DE BAZĂ
LEGAREA CENTURII
REI – SALUTUL
KAMAE – GARDA
TENKAI – SCHIMBAREA GĂRZI PE LOC
TENSHIN – SCHIMBAREA GĂRZII ÎN MIŞCARE
TENKAN – PAS ŞI ÎNTOARCERE CU PICIOARUL DIN FAŢĂ
IRIMI TENKAN – PAS ŞI ÎNTOARCERE CU PICIORUL DIN SPATE
SHIKO – DEPLASAREA ÎN DENUCHI
UKEMI – CĂDERI
ASHI SABAKI
IRIMI – TOTALITATEA PAŞILOR PE ÎNAINTARE
IRIMI ATEMI – TOTALITATEA TEHNICILOR DE INTRARE LA ATACURILE DE LOVITURĂ
TE GATAMA
ARTA CORECT DE A PRINDE CORECT CU MÂNA
ARTA DE A IEŞI DIN PRINDERILE DE MÂNA
TIPURI DE POZIŢII ÎN FUNCŢIE DE POZIŢIA PARTENERULUI
TIPURI DE POZIŢII FAŢĂ DE POZIŢIA ADVERSARULUI
POZIŢII ÎN SALĂ (A) CÂND SE PREDĂ (B) CÂND SE SALUTĂ
ARME
DIRECŢII (A) OMOTE (B) URA
KOGEKI (A) ATACURI PRIN PRINDERE
(B) ATACURI PRIN LOVIRE
ANTRENAMENT CU PARTENER
DIRECŢIA KI-ULUI
HAPONO KUZUSHI
POZIŢIA CORPULUI
ROLURI
ARME NATURALE
LOVITURI DE BRAŢ
BLOCAJE CU BRAŢELE
PUNCTE VITALE ŞI APLICAŢII
ETAPELE ŞI VARIANTELE TEHNICI (A) OMOTE (B) URA
TEHNICI AIKIDO AIKIKAI
SEIZA KOKYOHO TEHNICĂ CU AJUTORUL REPARAŢIEI
ETAPELE UNEI TEHNICI PRIN ÎNCĂRCAREA PARTENERULUI
DIFERITE FORME DE ARUNCARE
TEHNICI AVANSATE DIN PICIOARE SUPLIMENTARE
TEHNICI AVANSATE LA SOL SUPLIMENTARE
DOJO : ” KODOKAN “
“Şcoala unde se învaţă calea”
AIKIDO AIKIKAI
“Calea armonie interioare”
Teoria si metodica aikido
Didactica aikido
LECTOR – INSTRUCTOR DINU MIHAIL
Realitatea Obiectivă este instanța independentă de credințele și sentimentele noastre.
Realitatea Subiectivă este instanța total dependentă de credințele și sentimentele noastre.
Realitatea Intersubiectivă reprezintă o fuziune continuă și flexibilă de sensuri și fidelități
acordate consensurilor din realitățile subiective individuale. Realitatea intersubiectivă, definește arhitectura structurii psihice a omului.Societatea umană, care are la bază realitatea intersubiectivă, funcționează după o regulă simplă și neschimbată încă din nașterea umanității
“Nu contează ce crezi tu despre tine că ești,
Contează ceea ce cred ceilalți despre tine că ești” .
Extrapolând, nu contează ce crezi tu despre AIKIDO că este …
Contează ceea ce cred ceilalți despre AIKIDO că este.
De ce? Simplu! Aikido este un fenomen răspândit la nivel global, este parte component
dintr-un fenomen cultural și social numit SPORT, deci, se raportează la
REALITATEA INTERSUBIECTIVĂ.
AIKIDO ESTE SAU NU ESTE O ARTĂ MARȚIALĂ?
CE ESTE O ARTĂ MARȚIALĂ? S-a convenit să se dea denumirea de Arte Marţiale, tuturor activităţilor fizice și mentale al căror scop este antrenamentul cu sau fără arme, în disciplinele și tehnicile războiului, în scopul pregătirii multilateral superioare a războinicului. În cazul
nostru, Aikido nu este o artă a războiului, deci prima referință cade.
O altă definiție unanim acceptată a Artelor Marțiale, e că sunt considerate a fi Discipline Sportive de atac și apărare, de origine japoneză (karate, aikido, judo, kendo, etc.), bazate pe un fond tehnic și moral, provenind din cultura samurailor (Japonia). În consecință, conform
celei de-a doua definiții, Aikido este o Artă Marțială, doar în sensul unei Discipline Sportive. Și dacă este o Disciplină Sportivă / Ramură de Sport, atunci … Aikido-ul este un SPORT ca
toate celelalte.Casă existe și o mai bună diferențiere, trebuie să observăm dacă …
… AIKIDO, ESTE SPORT ȘI / SAU EDUCAȚIE FIZICĂ?
CE ESTE EDUCAȚIA FIZICĂ (E.F.)? Este o component indispensabilă a EDUCAȚIEI. E.F. urmărește: dezvoltarea armonioasăși normal a organismului; întărirea sănătății; cultivarea calităților psiho-motrice necesare muncii; inițierea înactivității sportive. Este primul gende educare care își exercită influența asupra organismului. Educația Fizică vizează latura biologică a ființei umane. Secundar, E.F. urmărește formarea și dezvoltarea deprinderilor igienico-sanitare, dezvoltarea și cultivarea calităților motrice, apriceperilor și deprinderilor motrice, toate sublimate înatitudine, ținută,responsabilitate, moralitate – fundament al
conceptului de ARMONIOS & FRUMOS. Deci, E.F. este strâns legata de educația morală, urmărim de formarea la elevi a unor trăsături și sentimente morale ca: simțul dreptății, curajul, stăpânirea de sine, cinstea, etc. SCOPUL FUNDAMENTAL AL EDUCAȚIEI FIZICE este:consolidarea sănătății, a capacităților de muncă, perfecționarea calităților psiho-motrice, dezvoltarea armonioasă a organismului, formarea calităților morale ,refacerea forțelor fizice și psihice.
Instituția care asigură acest cadru este Sistemul de Învățământ Național (Educația Formală). În consecință, Educația Fizică în Curricula Națională reprezintă o materie de studiu.
CE ESTE SPORTUL ? SPORTUL se diferențiază de EDUCAȚIA FIZICĂ, prin faptul că are o puternică componentă CULTURALĂ și SOCIALĂ. Doi, SPORTUL este EDUCAȚIE, dar nu Formală,aria ei de activitate fiin dîn spațiul INFORMAL și NON-FORMAL
–numită Educație Alternativă.
Dacă la începutul omenirii, Sportul era strâns legat de război și era adresat + practicat de o ultra-minoritate ( aristocrația și războinicii ), în societatea modernă, Sportul definește una
dintre trăsăturile lumii moderne, etichetând SPORTUL … ca ”formă originară a educației, care se adresează tuturor oamenilor fără discriminare și, se distinge prin joc și artă”.
Pentru a-și consolida poziția în cadrul civilizație, Sportul și-a delimitat precis domeniul de
activitate, având drepturi și valorile proprii. DREPTURI – pentru că există un cadru juridic național și internațional care reglementează activitatea sportivă. VALORI -pentru că la scară globală, există activitate, cercetare și fundament științific în domeniul Educației Fizice și Sportului, toate, integrate și asimilate de realitatea intersubiectivă a omului prezent.
CUM IDENTIFICĂM O ACTIVITATE SPORTIVĂ? Simplu …
– este o activitate psiho-motrică și, este strâns legată de practicarea unei ramuri sportive;
– performanța este obținută prin effort depus sistematic și, recunoscută în baza unor criterii de calitate și a unei evoluții ( de explicat );
– atribuie practicii, valori morale, respectarea unor principii etice ca: fair-play, egalitatea
șanselor, pace, armonie, echitabilitate etc.;
– îmbogățește experiență de viață, incluzând riscul, tensiunea, autocontrolul,
Organizarea mișcării, eleganța, frumusețea etc.;
– este factor sanogenic, asigură optimizarea anatomică și funcțională a omului,
Optimizarea structurii psihice umane, optimizarea individului, grupului, națiunii, speciei;
– prin intermediul activității psiho-motrice se urmărește obținerea de rezultate
demonstrabile, mensurabil, care se prezintă sub formă de: viteză, timp, distanță,
încărcătură, scor, gradații, evoluții, demonstrații etc.;
– conduit psiho-motrică urmărește obținerea unui avantaj asupra unui alt om sau grup,
Intitulat partener sau adversar (oponent), rezultatul stabilindu-se în urma unei
comparații directe, funcție de un model de bază de comportament motric specificat
într-un regulament ce cuprinde un set de reguli. Științific, SPORTUL, însemnează
trecerea de la un comportament motric ne impus la un comportament motric impus, în
care optimizarea este obiectiv de bază al oricărui nivel de manifestare, denumit în cazul
de față … SPORTUL PROPRIU-ZIS.
Chintesența SPORTULUI sunt cele două mari valori și drepturi ale sale:
Competiția și Performanța.
Ce înseamnă COMPETIȚIE?
COMPETIȚIA înseamnă procesul de a compara evoluția acțiunii sau activității psiho-motrice a unui sportive sau mai mulți ( echipe), față de un standard (model) sauf ață de un adversary sau mai mulți adversari, încadrul unui joc, probe sau orice activitate psiho- motrică.
Elementele centrale al competiției sunt:
– performanța sportivă;
– compararea performanțelor sportive.
Ce înseamnă Performanța ? Performanța este o noțiune mai largă, abstractă, cu valoare neutră ,desemnând toate acțiunile și rezultatele în cadrul unei activități, în cazul nostrum unei activități sportive, respectiv Aikido. Noțiunea de performanță, este sinonima cu reușita, în condițiile în care ea nu vine încontradicție cu prevederile regulamentare și cele morale.
Performanță este numai atunci când reușita se află într-un raport corespunzător cu capacitățile individului. Cu alte cuvinte, o reușită obținută întâmplător, prin manipulare sau
Datorită unui adversary mai slab, nu poate fi considerată performanță, caracteristica etică a noțiunii de performanță fiind obligatori în Sport.
În consecință – ”Sportul este competiție și implică o performanță și, este o întrecere cu spațiul, timpul, gravitația, cu natura, cu alțiiși cu sine” M. Epuran – Psihologia Sportului.
De aceea, în opinia specialiștilor în T.M.E.F.S
( Teoria ș iMetodica Educației Fizice și Sportului ) …
… AIKIDO, este un sport ca toate celelalte, nimic mai mult, nimic mai puțin. Aikido, nu este cu nimic superior ori inferior altor practici sportive, pentru că lucrează exact cu aceleași instrumente pedagogice / didactice ca toate celelalte sporturiși, în final, se adresează aceluiași om, căruia se adresează și atletismul, fotbalul, șahul, baseball-ul etc.
Tendința specialiștilor din Aikido e să hiperbolizeze activitatea pe care o desfășoară, fapt care în viitor va fi total dăunător răspândirii Aikido și a perceperii Aikido-uluiîn contextual noii societăți globale, aplecatăspreo ”pedagogie a prezentului” și a unei ”societăți a cunoașterii”.
Ce înseamnă DIDACTICĂ?
– arta de a preda
– arta de a instrui
DIDACTICA – este parte a Pedagogiei care se ocupă cu PRINCIPIILE și METODELE predării
MATERIILOR DE ÎNVĂȚĂMÂNT și cu ORGANIZAREA ÎNVĂȚĂMÂNTULUI.
Materia de învățământ = AIKIDO
Organizarea învățământului = Programa de învățământ
PRINCIPII
Materia de învățământ:
1 – Aikido
2 – Discipline Asociate
METODE trebuie să le ORGANIZEZ pentru a fi mai ușor de învățat / predate și temeinic fixat.
cum le organizez?
CURRICULUM sau PROGRAMĂ
CURRICULUM sau PROGRAMA desemnează conținutul tuturor activităților instructiv-educative în strânsă interdependență cu
PRINCIPIILE și OBIECTIVELE
operaționale.
PRINCIPII întreg procesul instructiv-educative.
– ETAPIZAT
– PROGRESIV
– SELECTIV
Etapizare / Progresie / Selectivitate
Săaibă:
OBIECTIVE să fie:
– OBIECTIVE INTERMEDIARE- OBIECTIVE FINALE
Încazul AIKIDO avem:- grade KYU- grade DAN
Conform T.M.E.F.S (Teoria și Metodica Educației Fizice și Sportului) AIKIDO este compusă dintr-o STRUCTURĂ TEHNICĂ clasificată în:
– TEHNICI
– ELEMENTE TEHNICE
– PROCEDEE
PREGĂTIREA TEHNICĂ
COMPONENTE:
– ELEMENTUL TEHNIC
– PROCEDEUL TEHNIC
– STILUL
TEHNICA unei ramuri de sport, în cazul nostru Aikido, cuprinde totalitatea acţiunilor motrice effectuate raţional, economic, ideal din punct de vedere al eficienţei, fiind catalogate ca mişcări specific ramurii sportive. Tehnica este și acel sistem specializat de structure motrice, constituit potrivit unor regulamente și reglementări proprii fiecărei ramuri de sport, în
Vederea obţinerii randamentului superior în activitățile specifice.
Sintetizând, Tehnica deosebeşte o ramură sportivă de alta.
A doua noțiune care trebuie asimilată este cea de
Pregătire Tehnică, definită ca totalitatea măsurilor cu character metodic,
organizatoric,stabilite în cadrul procesului de antrenament, în scopul însuşirii tehnicii
specific ramurii de sport.
Așadar, componentele Pregătirii Tehnice sunt: