În cadrul clubului nostru, am adoptat trei tipuri de gradații:

gradații MON – pentru copii

gradații KYU (centuri colorate) – de la centura galbenă la centura

maro,

gradații DAN (centura neagră)

gradații DAN SUPERIOARE (centura alb‐roşie, peste 5 Dan)

Centura unui practicant se dobândeşte – de regulă – după

trecerea unui examen de grad, şi reprezintă, pe lângă

recunoaşterea unui anumit nivel tehnic, şi dovada unei înalte

ținute spirituale. De aceea, centura este singurul accesoriu care

nu se spală niciodată, făcând [şi] în acest mod , dovada muncii şi

perseverenței în antrenamente.

Pentru o mai bună apreciere a valorii culorii centurilor, vom

sublinia semnificația fiecărei culori, care – după cum vom vedea

– nu a fost stabilită aleatoriu:

Gradația MON („poartă”) ‐. Este reprezentată de

trese galbene (sau roşii ) în număr de 5, ataşate la

distanța de un centimetru unele de altele pe capetele centurii

albe ( numai pe capătul din dreapta), reprezentând cinci

trepte de pregătire. Simbolul acestor grade este asemănător

razelor de soare care stăbat timid linia orizontului într‐o

dimineață de primăvară. Deşi este perioada testărilor şi

acomodărilor, micii BUDO‐ka trebuie să facă dovada asimilării

unor cunoştințe tehnice şi deprinderi în funcție de vârstă şi

posibilități psiho‐fizice. Încurajările şi aprecierile (chiar şi un pic

exagerate) din această perioadă de studiu sunt mai mult decât

binevenite. Acordarea gradațiilor “MON”dse se face la 3‐6 luni,

uneori mai puțin sau mai mult, funcție de aptitudinile

practicanților, stabilite în urma [mini]examenelor de grad.

Centura albă (Kyu 6) ‐ simbolizează inocența, pacea, o stare a

minții şi spiritului „lipsite de expresie”, culoarea începutului. Deşi

în unele şcoli este necesar susținerea unui examen pentru

obținerea ei, noi suntem de părere că aceasta ar trebui acordată

„din oficiu”, considerând că, oricare dintre noi am fost capacitați

din faza embrională cu unele cunoştințe care sunt – de cele mai

multe ori – privite cu simpatie; prin urmare, dacă aceste

cunoştințe ne‐au fost dăruite, trebuie să muncim pentru a le

perfecționa , „acordânduni‐se şansa unei perioade de studiu”

fără a începe studiul budo cu demonstrarea unor abilități care

urmează a fi formate.

Centura galbenă/auriu (Kyu 5) ‐ simbolizează culoarea „soarelui

răsare”, starea unui „spirit nou” deschis cunoaşterii, fragilitate,

setea de cunoaştere şi cuprindere a câtor mai multe cunoştințe,

aidoma focului care, odată „pornit” manifestă o dorință

nestăvilită de a mistui tot ce‐i iese în cale. Pentru obținerea

acestei centuri este necesară o perioadă de studiu variind între 3

şi 12 luni uneori mai mult sau mai puțin, în funcție de dorința de

progres manifestată de practicant şi aptitudinile dovedite în

programul de antrenament.

Centura portocalie (Kyu 4) ‐ simbolizează culoarea soarelui la

zenit, starea unui spirit „copt”, capabil de mai multă înțelegere şi

acceptare a rigorilor antrenamentelor, fiind caracteristică unui

„început de maturitate” pe tărâmul artelor marțiale. Reprezintă

– de cele mai multe ori – un nou început, dar şi „finişul” în acest

domeniu al spiretelor slabe, nehotărâte. Aceasta deoarece,

acum antrenamentele pot creşte în intensitate şi cerințe de

îndeplinit, şi necesită între 12 şi 18 sau chiar mai multe luni de

practică perseverentă.

Centura verde (Kyu 3) ‐ simbolizează culoarea generală a

vegetației, starea unui spirit care începe să „dea roade” după

antrenamentele intense de până acum. Odată cu închiderea la

culoare a centurii, orice practicant trebuie să facă dovada

acumulărilor psiho‐fizico‐morale caracteristice practicanților de

arte marțiale.

Pentru dobândirea acestei gradații este necesară o practică de

minim 18 – 24 de luni, funcție de vârstă şi cunoştințe teoreticopractice.

Centura albastră (Kyu 2) simbolizează culoarea cerului şi

oceanului, cu tot zbuciumul caracteristic amândorura. Este

centura prin care orice budoka care îndeplineşte anumite cerințe

de vârstă şi pregătitre tehnico ‐ tactico – psihică poate avea

şansa de a ascede spre cerințele necesare unui instructor

sportiv. Totodată, această gradație este cea mai periculoasă ‐

vis‐a‐vis de viitorul budoka între A FI şi A NU FI ! Aici şi acum se

pierd destul de mulți practicanți, ca urmare a creşterii

rigurozității pe toate planurile a antrenamentelor de pregătire.

Dacă se depăşeşte această barieră, atunci ‐ de regulă – se poate

vorbi despre o viitoare YUDANSHA (centură neagră).

Perioada minimă de 30‐36 de luni de muncă intensă, ar putea

constitui garanția dobândirii unor abilități necesare acestei

gradații.

Centura maro (Kyu 1) ‐ fiind la fel ca şi culoare pământului care

este solid, ferm, fertil etc, denotă un spirit matur din toate

punctele de vedere. Acum este din ce în ce mai pregnantă

dorința de afirmare ca individualitate în arte marțiale.

Pentru a ajunge aici, budoka a parcurs un drum lung (michi) ,

materializat într‐o muncă susținută pe parcursul a peste 30‐36

de luni. Şi aici spiritul, dorința de cunoaştere şi autodepăşire a

propriilor limite îşi poate pune amprenta pe durata perioadei de

pregătire .

Centura neagră ‐ Clasa DAN ‐ reprezintă „reunirea” tuturor

culorilor, reunire materializată într‐o stare a minții şi spiritului

mai puternică şi înțelegătoare (tolerantă !, ca urmare a

acumulărilor de până acum), experiență şi maturitate marțială,

înțelegerea valorilor umane şi universale etc.

Când se cade în extrema părții negative, centura neagră

reprezintă culoarea nopții, a întunericului şi obscurului. Această

„cădere” nu este de dorit, întrucât acumulările tehnice (şi nu

numai) de până acum pot fi folosite în scopuri negative.

Pentru dobândirea acestei centuri sunt necesare minim 48 de

luni, existând şi cazuri de excepție, care pot beneficia de o

reducere sau mărire a stagiaturii.

Centura alb‐roşie (purtată de gradațiile de peste 5 DAN),

simbolizează, puritatea spiritului, absența egoismului, aprecierea

mai profundă a valorilor vieții şi a celor marțiale, eliminarea

orgoliilor false etc.

Este o centură care necesită transformarea studiului marțial întrun

mod de viață.

Necesită o practică îndelungată şi o continuă dorință de progres

a celor de lângă tine. Este culoarea care îmbină puterea spiritului

focului devastator cu pacea impusă de neant (culoarea albă).

Îmbinarea şi contopirea acestor două culori trebuie să creeze

imaginea unui spirit eliberat de meschinăriile omeneşti,

falsitatea, prefăcătoria şi linguşeala etc. creând imagine

muntelui FUJI proiectată pe cerul azuriu al Japoniei !

Centura ALBĂ ‐ DUBLU LATĂ – reprezintă culmea supremă în

arte marțiale. De regulă este atribuită gradațiilor de peste 9

DAN, fondatorilor de stiluri şi/sau şcoli, celor care şi‐au dedicat

întrega viață artelor marțiale.

Simbolizează întoarcerea la origini, în ideea că, s‐a început

studiul cu centura albă şi se termină tot cu aceiaşi culoare. Ce

calități are o asemenea gradație, considerăm că orice subliniere

ar fi mai mult decât inutilă.

Încheiem considerațiile legate despre importanța acestui

accesoriu budo [OBI ‐ centura], punctând două aspecte ale

sensului centurii, aspecte care țin de maturitatea spirituală a

practicantului.

‐ Primul aspect se referă la lungimea centurii, care simbolizează

drumul parcurs de budoka pentru a pleca de la centura albă şi a

ajunge la … centura ALBĂ [eventual] dublu lată. Acest prim sens

este conştienticizat atunci când budoka îşi împrejmuieşte talia cu

centura, trecând‐o prin palmele sale;

‐ Al doilea aspect se referă la modul concentric în care centura

înfăşoară talia de două ori (în mod uzual), după care se leagă

într‐un nod plat dreptul punctului energetic „tanden” deasupra

centrului energetic „Seika – tanden sau Seika‐noiten‐casa KI ‐

ului”(a se [re]vedea subcapitolull „Kyusho”).

Această simbolistică plasează micul univers – OMUL ca budoka ‐

în mijlocul MARELUI UNIVERS, creând astfel armonia cu OMUL

ca parte integrantă a eternității.

Ca budoka, OMUL trebuie să se stăduiască să depăşească

semnificația occidentală a artelor marțiale, potrivit cărora aceste

sunt „arte ale războiului”, şi să caute sensul oriental al

termenului, prin care acestea sunt „CALEA” ‐ michi ‐ de parcurs

pentru a ajunge la perfecțiune!