În cadrul clubului nostru, am adoptat trei tipuri de gradații:gradații MON – pentru copiigradații KYU (centuri colorate) – de la centura galbenă la centuramaro,gradații DAN (centura neagră)gradații DAN SUPERIOARE (centura alb‐roşie, peste 5 Dan)Centura unui practicant se dobândeşte – de regulă – dupătrecerea unui examen de grad, şi reprezintă, pe lângărecunoaşterea unui anumit nivel tehnic, şi dovada unei înalteținute spirituale. De aceea, centura este singurul accesoriu carenu se spală niciodată, făcând [şi] în acest mod , dovada muncii şiperseverenței în antrenamente.Pentru o mai bună apreciere a valorii culorii centurilor, vomsublinia semnificația fiecărei culori, care – după cum vom vedea– nu a fost stabilită aleatoriu:Gradația MON („poartă”) ‐. Este reprezentată detrese galbene (sau roşii ) în număr de 5, ataşate ladistanța de un centimetru unele de altele pe capetele centuriialbe ( numai pe capătul din dreapta), reprezentând cincitrepte de pregătire. Simbolul acestor grade este asemănătorrazelor de soare care stăbat timid linia orizontului într‐odimineață de primăvară. Deşi este perioada testărilor şiacomodărilor, micii BUDO‐ka trebuie să facă dovada asimilăriiunor cunoştințe tehnice şi deprinderi în funcție de vârstă şiposibilități psiho‐fizice. Încurajările şi aprecierile (chiar şi un picexagerate) din această perioadă de studiu sunt mai mult decâtbinevenite. Acordarea gradațiilor “MON”dse se face la 3‐6 luni,uneori mai puțin sau mai mult, funcție de aptitudinilepracticanților, stabilite în urma [mini]examenelor de grad.Centura albă (Kyu 6) ‐ simbolizează inocența, pacea, o stare aminții şi spiritului „lipsite de expresie”, culoarea începutului. Deşiîn unele şcoli este necesar susținerea unui examen pentruobținerea ei, noi suntem de părere că aceasta ar trebui acordată„din oficiu”, considerând că, oricare dintre noi am fost capacitațidin faza embrională cu unele cunoştințe care sunt – de cele maimulte ori – privite cu simpatie; prin urmare, dacă acestecunoştințe ne‐au fost dăruite, trebuie să muncim pentru a leperfecționa , „acordânduni‐se şansa unei perioade de studiu”fără a începe studiul budo cu demonstrarea unor abilități careurmează a fi formate.Centura galbenă/auriu (Kyu 5) ‐ simbolizează culoarea „soareluirăsare”, starea unui „spirit nou” deschis cunoaşterii, fragilitate,setea de cunoaştere şi cuprindere a câtor mai multe cunoştințe,aidoma focului care, odată „pornit” manifestă o dorințănestăvilită de a mistui tot ce‐i iese în cale. Pentru obținereaacestei centuri este necesară o perioadă de studiu variind între 3şi 12 luni uneori mai mult sau mai puțin, în funcție de dorința deprogres manifestată de practicant şi aptitudinile dovedite înprogramul de antrenament.Centura portocalie (Kyu 4) ‐ simbolizează culoarea soarelui lazenit, starea unui spirit „copt”, capabil de mai multă înțelegere şiacceptare a rigorilor antrenamentelor, fiind caracteristică unui„început de maturitate” pe tărâmul artelor marțiale. Reprezintă– de cele mai multe ori – un nou început, dar şi „finişul” în acestdomeniu al spiretelor slabe, nehotărâte. Aceasta deoarece,acum antrenamentele pot creşte în intensitate şi cerințe deîndeplinit, şi necesită între 12 şi 18 sau chiar mai multe luni depractică perseverentă.Centura verde (Kyu 3) ‐ simbolizează culoarea generală avegetației, starea unui spirit care începe să „dea roade” dupăantrenamentele intense de până acum. Odată cu închiderea laculoare a centurii, orice practicant trebuie să facă dovadaacumulărilor psiho‐fizico‐morale caracteristice practicanților dearte marțiale.Pentru dobândirea acestei gradații este necesară o practică deminim 18 – 24 de luni, funcție de vârstă şi cunoştințe teoreticopractice.Centura albastră (Kyu 2) simbolizează culoarea cerului şioceanului, cu tot zbuciumul caracteristic amândorura. Estecentura prin care orice budoka care îndeplineşte anumite cerințede vârstă şi pregătitre tehnico ‐ tactico – psihică poate aveaşansa de a ascede spre cerințele necesare unui instructorsportiv. Totodată, această gradație este cea mai periculoasă ‐vis‐a‐vis de viitorul budoka între A FI şi A NU FI ! Aici şi acum sepierd destul de mulți practicanți, ca urmare a creşteriirigurozității pe toate planurile a antrenamentelor de pregătire.Dacă se depăşeşte această barieră, atunci ‐ de regulă – se poatevorbi despre o viitoare YUDANSHA (centură neagră).Perioada minimă de 30‐36 de luni de muncă intensă, ar puteaconstitui garanția dobândirii unor abilități necesare acesteigradații.Centura maro (Kyu 1) ‐ fiind la fel ca şi culoare pământului careeste solid, ferm, fertil etc, denotă un spirit matur din toatepunctele de vedere. Acum este din ce în ce mai pregnantădorința de afirmare ca individualitate în arte marțiale.Pentru a ajunge aici, budoka a parcurs un drum lung (michi) ,materializat într‐o muncă susținută pe parcursul a peste 30‐36de luni. Şi aici spiritul, dorința de cunoaştere şi autodepăşire apropriilor limite îşi poate pune amprenta pe durata perioadei depregătire .Centura neagră ‐ Clasa DAN ‐ reprezintă „reunirea” tuturorculorilor, reunire materializată într‐o stare a minții şi spirituluimai puternică şi înțelegătoare (tolerantă !, ca urmare aacumulărilor de până acum), experiență şi maturitate marțială,înțelegerea valorilor umane şi universale etc.Când se cade în extrema părții negative, centura neagrăreprezintă culoarea nopții, a întunericului şi obscurului. Această„cădere” nu este de dorit, întrucât acumulările tehnice (şi nunumai) de până acum pot fi folosite în scopuri negative.Pentru dobândirea acestei centuri sunt necesare minim 48 deluni, existând şi cazuri de excepție, care pot beneficia de oreducere sau mărire a stagiaturii.Centura alb‐roşie (purtată de gradațiile de peste 5 DAN),simbolizează, puritatea spiritului, absența egoismului, apreciereamai profundă a valorilor vieții şi a celor marțiale, eliminareaorgoliilor false etc.Este o centură care necesită transformarea studiului marțial întrunmod de viață.Necesită o practică îndelungată şi o continuă dorință de progresa celor de lângă tine. Este culoarea care îmbină puterea spirituluifocului devastator cu pacea impusă de neant (culoarea albă).Îmbinarea şi contopirea acestor două culori trebuie să creezeimaginea unui spirit eliberat de meschinăriile omeneşti,falsitatea, prefăcătoria şi linguşeala etc. creând imaginemuntelui FUJI proiectată pe cerul azuriu al Japoniei !Centura ALBĂ ‐ DUBLU LATĂ – reprezintă culmea supremă înarte marțiale. De regulă este atribuită gradațiilor de peste 9DAN, fondatorilor de stiluri şi/sau şcoli, celor care şi‐au dedicatîntrega viață artelor marțiale.Simbolizează întoarcerea la origini, în ideea că, s‐a începutstudiul cu centura albă şi se termină tot cu aceiaşi culoare. Cecalități are o asemenea gradație, considerăm că orice sublinierear fi mai mult decât inutilă.Încheiem considerațiile legate despre importanța acestuiaccesoriu budo [OBI ‐ centura], punctând două aspecte alesensului centurii, aspecte care țin de maturitatea spirituală apracticantului.‐ Primul aspect se referă la lungimea centurii, care simbolizeazădrumul parcurs de budoka pentru a pleca de la centura albă şi aajunge la … centura ALBĂ [eventual] dublu lată. Acest prim senseste conştienticizat atunci când budoka îşi împrejmuieşte talia cucentura, trecând‐o prin palmele sale;‐ Al doilea aspect se referă la modul concentric în care centuraînfăşoară talia de două ori (în mod uzual), după care se leagăîntr‐un nod plat dreptul punctului energetic „tanden” deasupracentrului energetic „Seika – tanden sau Seika‐noiten‐casa KI ‐ului”(a se [re]vedea subcapitolull „Kyusho”).Această simbolistică plasează micul univers – OMUL ca budoka ‐în mijlocul MARELUI UNIVERS, creând astfel armonia cu OMULca parte integrantă a eternității.Ca budoka, OMUL trebuie să se stăduiască să depăşeascăsemnificația occidentală a artelor marțiale, potrivit cărora acestesunt „arte ale războiului”, şi să caute sensul oriental altermenului, prin care acestea sunt „CALEA” ‐ michi ‐ de parcurspentru a ajunge la perfecțiune! 2021-11-21